Opis funkcji systemu Plandorado

Cześć!

W tym wpisie znajdziesz opis wszystkich dostępnych funkcji w aplikacji do budżetu domowego – Plandorado.

Spis treści:

  1. Kategorie
  2. Budżety
  3. Konta
  4. Płatnicy
  5. Przegląd miesiąca/roku
  6. Transakcje

Kategorie

Kategorie pozwalają grupować wydatki, ze względu na ich cel. Możesz zdefiniować dowolną liczbę kategorii głównych oraz dowolną liczbę podkategorii w każdej z nich. Każdorazowo podczas dodawania transakcji należy podać do jakiej kategorii należy dany wydatek. Dzięki temu można planować i śledzić wydatki w każdej z kategorii.

Można dowolnie zmieniać kolejność kategorii jak i podkategorii przeciągając je wyżej/niżej.

Kategoria może być oznaczona jako „przychodowa”, co oznacza, że przypisane do niej transakcje powiększają stan konta. Kategorie, które nie zostały oznaczone jako „przychodowe” automatycznie są traktowane jako wydatkowe i transakcje przypisane do nich zmniejszają stan konta.

Budżety

Budżet jest zbiorem kategorii, transakcji, kont i płatników. Możesz tworzyć wiele budżetów, a w każdym z nich przechowywać inne kategorie. To co robisz w ramach jednego budżetu nie ma żadnego wpływu na to co dzieje się w innych.

Konta

Konta służą do śledzenia stanu Twoich kont. Załóżmy, że posiadasz 2 konta w banku oraz gotówkę w portfelu. Możesz utworzyć 3 konta w systemie i mieć podgląd aktualnej ilości środków na każdym z nich z osobna. Podczas dodawania transakcji musisz podać, z którego konta pobrane zostały środki.

Dodatkowo, dla każdego z kont dostępna jest funkcja „ustal stan konta”, która pozwala na ręczną zmianę stanu konta w sytuacji gdy system pokazuje inną wartość niż jest w rzeczywistości. Może tak się stać, jeśli nie wszystkie transakcje zostaną wprowadzone do systemu – cóż, zdarza się 😉

Gdy w systemie zdefiniowane jest tylko jedno konto, system będzie go używał automatycznie i nie będzie potrzeby wpisywania go każdorazowo przy wprowadzaniu transakcji.

Płatnicy

Płatnik w systemie oznacza osobę, która faktycznie dokonała transakcję. Jest to dodatkowa informacja o transakcji, która później pozwala je filtrować właśnie po tym polu. Zdefiniowanie więcej niż jednego płatnika jest przydatne, gdy z jednego budżetu korzysta więcej niż jedna osoba.

Gdy w systemie zdefiniowany jest tylko jeden płatnik system będzie go używał automatycznie i nie będzie potrzeby wpisywania go każdorazowo przy wprowadzaniu transakcji.

Przegląd miesiąca/roku

W tym widoku znajduje się podgląd stanu finansów na dany miesiąc/rok. Do widoku roku można przełączyć się korzystając z przycisku „Przegląd roku”.

W widoku miesiąca w kolumnie „Plan”, przy każdej kategorii znajduje się pole tekstowe, w które można wprowadzić planowane wydatki/przychody w danej kategorii. Wystarczy kliknąć na pole, wpisać wartość i nacisnąć enter bądź kliknąć gdziekolwiek indziej.

Działanie przycisków akcji w tabeli:

  • ustaw plan na zero – ustawia planowane wydatki w wybranej kategorii na 0,
  • wyrównaj plan z wydatkami – ustawia planowane wydatki w wybranej kategorii na aktualną wartość wydatków z tej kategorii. Jest to przydatne, kiedy np. przekroczymy zakładany plan i chcemy go szybko zaktualizować,
  • pokaż transakcje – przenosi do widoku transakcji i ustawia filtry tak, aby zobaczyć transakcje z wybranej kategorii w aktualnie przeglądanym okresie.

Opcja „zaplanuj budżet na podstawie” pozwala szybko wypełnić pola w kolumnie „Plan” we wszystkich kategoriach. Wybieramy sposób obliczenia wydatków i system automatycznie pobierze (i ewentualnie przeliczy) wymagane wartości i wstawi je w odpowiednie pola. W ten sposób można szybko przygotować budżet na cały rok, planując jeden miesiąc i kopiując go na kolejne.

Transakcje

Widok transakcji pozwala na przeglądanie/dodawanie/edycję i usuwanie transakcji. Domyślnie widok ładuje się w trybie filtru miesięcznego lecz za pomocą przycisku „Pokaż więcej filtrów” można zastosować dokładniejsze filtry.

Transakcje można dodawać na dwa sposoby: poprzez przycisk „+” i uzupełnienie danych w oknie dialogowym  bądź przez pole szybkiego wprowadzania transakcji. Druga opcja jest widoczna nad tabelą z transakcjami, a także w przeglądzie roku/miesiąca. Aby dowiedzieć się więcej na temat pola szybkiego dodawania transakcji wystarczy kliknąć w ikonę informacyjną po lewej stronie pola.

2 myśli na temat “Opis funkcji systemu Plandorado

    • jakub.piwko Autor wpisuOdpowiedz

      Aktualnie nie ma takiej możliwości aby zrobić to za pomocą jednej transakcji – trzeba dodać kilka osobnych. Dodałem możliwość takiego podziału do listy oczekiwanych funkcji. Pozdrawiam

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *