Cześć!
W tym wpisie znajdziesz opis wszystkich dostępnych funkcji w aplikacji do budżetu domowego – Plandorado.
Spis treści:
- Kategorie
- Budżety
- Konta
- Płatnicy
- Przegląd miesiąca/roku
- Transakcje
Kategorie
Kategorie pozwalają grupować wydatki, ze względu na ich cel. Możesz zdefiniować dowolną liczbę kategorii głównych oraz dowolną liczbę podkategorii w każdej z nich. Każdorazowo podczas dodawania transakcji należy podać do jakiej kategorii należy dany wydatek. Dzięki temu można planować i śledzić wydatki w każdej z kategorii.
Można dowolnie zmieniać kolejność kategorii jak i podkategorii przeciągając je wyżej/niżej.
Kategoria może być oznaczona jako „przychodowa”, co oznacza, że przypisane do niej transakcje powiększają stan konta. Kategorie, które nie zostały oznaczone jako „przychodowe” automatycznie są traktowane jako wydatkowe i transakcje przypisane do nich zmniejszają stan konta.
Budżety
Budżet jest zbiorem kategorii, transakcji, kont i płatników. Możesz tworzyć wiele budżetów, a w każdym z nich przechowywać inne kategorie. To co robisz w ramach jednego budżetu nie ma żadnego wpływu na to co dzieje się w innych.
Konta
Konta służą do śledzenia stanu Twoich kont. Załóżmy, że posiadasz 2 konta w banku oraz gotówkę w portfelu. Możesz utworzyć 3 konta w systemie i mieć podgląd aktualnej ilości środków na każdym z nich z osobna. Podczas dodawania transakcji musisz podać, z którego konta pobrane zostały środki.
Dodatkowo, dla każdego z kont dostępna jest funkcja „ustal stan konta”, która pozwala na ręczną zmianę stanu konta w sytuacji gdy system pokazuje inną wartość niż jest w rzeczywistości. Może tak się stać, jeśli nie wszystkie transakcje zostaną wprowadzone do systemu – cóż, zdarza się 😉
Gdy w systemie zdefiniowane jest tylko jedno konto, system będzie go używał automatycznie i nie będzie potrzeby wpisywania go każdorazowo przy wprowadzaniu transakcji.
Płatnicy
Płatnik w systemie oznacza osobę, która faktycznie dokonała transakcję. Jest to dodatkowa informacja o transakcji, która później pozwala je filtrować właśnie po tym polu. Zdefiniowanie więcej niż jednego płatnika jest przydatne, gdy z jednego budżetu korzysta więcej niż jedna osoba.
Gdy w systemie zdefiniowany jest tylko jeden płatnik system będzie go używał automatycznie i nie będzie potrzeby wpisywania go każdorazowo przy wprowadzaniu transakcji.
Przegląd miesiąca/roku
W tym widoku znajduje się podgląd stanu finansów na dany miesiąc/rok. Do widoku roku można przełączyć się korzystając z przycisku „Przegląd roku”.
W widoku miesiąca w kolumnie „Plan”, przy każdej kategorii znajduje się pole tekstowe, w które można wprowadzić planowane wydatki/przychody w danej kategorii. Wystarczy kliknąć na pole, wpisać wartość i nacisnąć enter bądź kliknąć gdziekolwiek indziej.
Działanie przycisków akcji w tabeli:
- ustaw plan na zero – ustawia planowane wydatki w wybranej kategorii na 0,
- wyrównaj plan z wydatkami – ustawia planowane wydatki w wybranej kategorii na aktualną wartość wydatków z tej kategorii. Jest to przydatne, kiedy np. przekroczymy zakładany plan i chcemy go szybko zaktualizować,
- pokaż transakcje – przenosi do widoku transakcji i ustawia filtry tak, aby zobaczyć transakcje z wybranej kategorii w aktualnie przeglądanym okresie.
Opcja „zaplanuj budżet na podstawie” pozwala szybko wypełnić pola w kolumnie „Plan” we wszystkich kategoriach. Wybieramy sposób obliczenia wydatków i system automatycznie pobierze (i ewentualnie przeliczy) wymagane wartości i wstawi je w odpowiednie pola. W ten sposób można szybko przygotować budżet na cały rok, planując jeden miesiąc i kopiując go na kolejne.
Transakcje
Widok transakcji pozwala na przeglądanie/dodawanie/edycję i usuwanie transakcji. Domyślnie widok ładuje się w trybie filtru miesięcznego lecz za pomocą przycisku „Pokaż więcej filtrów” można zastosować dokładniejsze filtry.
Transakcje można dodawać na dwa sposoby: poprzez przycisk „+” i uzupełnienie danych w oknie dialogowym bądź przez pole szybkiego wprowadzania transakcji. Druga opcja jest widoczna nad tabelą z transakcjami, a także w przeglądzie roku/miesiąca. Aby dowiedzieć się więcej na temat pola szybkiego dodawania transakcji wystarczy kliknąć w ikonę informacyjną po lewej stronie pola.
czy mozna dzielic transakcje, tj. jeden paragon i kilka kategorii??
Aktualnie nie ma takiej możliwości aby zrobić to za pomocą jednej transakcji – trzeba dodać kilka osobnych. Dodałem możliwość takiego podziału do listy oczekiwanych funkcji. Pozdrawiam